onsdag 6 februari 2008

Ansvar och skola


Hej
allt som oftast får man höra att det går så där för barnen i skolan och mestadels våra killar. Jag lägger ner tid och tjat på just läxor speciellt på den störste.

Man tror i sin dumma enfald att en högstadieelev kan sköta detta själv, men då är min fråga? har den personen gjort det tidigare???
Nja tror inte det va? Tjat räcker det? NEJ är svaret.

Ansvaret ligger helt på dig som förälder. Hur i hela fridens namn ska barnen kunna skapa sig en "läxteknik" om den aldrig blir visad på hur man gör. Att förhöra är A och O och att lägga ner mycket tid på detta.

Du oroar dig men du står ändå helt passiv, varför?

Vid ett flertal tillfällen när man talar med er kompisar så frågar jag om du förhör honom/henne på läxan och jag får alltid samma svar: nej!
Ändå blir du förvånad på att det går dåligt, du kan inte blunda hårdare än vad du gör, ansvar börja med dig själv.

Han säger att han/hon har gjort läxan i skolan eller att han inte har läxa.
Det är du som är vuxen!
Svara vad bra! att du har gjort läxan, fram med böckerna så förhör jag dig!
Jag lovar till nästan 100% att läxan inte är speciellt välgjord eller inte gjord alls.

Planera för dagligt förhör det är mycket som ska komma ikapp.

En dag lossnar det och det kanske inte är förrän i 9:an.

GLÖM INTE DIN ROLL I DET HELA!

Ris eller ros.
Många rosar och rosar och rosar och får bara enstaka bra resultat och sedan är det som "vanligt" igen. Så jag tycker att utför man inte resultat så får man heller ingen lön.
Typ "ok då tar jag bort något", du måste markera att skolan är ingen dagisverksamhet som du lämnar de på för att fördriva tiden.

Lustigt egentligen, (eller inte lustigt alls) att de som skiter i skolan rent ut sagt får läsa ett år extra för att läsa upp betyg, var det inte de som var skoltrötta.....

Barnen behöver inte ha högsta betyg men de är där för att lära. Lärdom är något som varar.
När saker blir rutin så blir det inga större svårigheter att få förhöra läxan. Men det ska förekomma ofta och inte bara en gång i veckan. Ta 30 min varje dag, då blir det ingen större plåga och sonen/dottern brukar på med på detta. Det bästa är att planera det dagen innan att imorgon så sitter vi mellan 19:30-20:00 BASTA!

Såg att CL har det rätta knycket på förra inlägget!


Vill med detta inte "anklaga dig" jag gör det för barnet och att det ska gå bra för den!
SÅ WAKY WAKY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dagens: kjol Sisters, sjal Thai, Nolita väst och linne o top MQ, stövlar Replay (stövlar och sjal är inte med på bild utan kom på efter)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida